مختصری درباره ی مفاهیم معماری از منظر معماران بزرگ جهان
در این نوشته ابتدا نگاه معماران بزرگ به معماری و سبکشان بیان میشود و سپس به بررسی معماری در ادیان مختلف پرداخته می شود.
ویلیام موریس (William Morris) معماری شامل تمام محیط فیزیکی است که زندگی بشری را احاطه میکند و تا زمانی که عضوی از اجتماع متمدن هستیم، نمیتوانیم از معماری خارج شویم، زیرا معماری عبارت است از مجموعه تغییرات و تبدیلات مثبتی که هماهنگ با احتیاجات بشر روی سطح زمین ایجاد شده است و تنها صحراهای دست نخورده از آن مستثنی هستند.
جان راسکین (John Ruskin) تعریف درست معماری بطوریکه آن را از یک مجسمه متمایز کند، عبارت است از هنر طراحی مجسمه برای یک مکان خاص و جانمایی آن در آنجا بر اساس مناسبترین اصول ساختمان.
آدولف لوس (Adolf Loss) زمانی که ما با یک تپه و توده خاک به طول شش فوت و عرض سه فوت در جنگل روبرو میشویم که با استفاده از بیل به شکل یک هرم روی هم انباشته شده است، به فکر فرو میرویم و چیزی در درون ما میگوید: اینجا کسی دفن شده است. آن توده خاک معماری است. او یکی از نظریه پردازان در حوزه ی معماری مدرن می باشد
لوکوربوزیه (Le Corbusier) اینکه معماری در لحظهای از خلاقیت بوجود میآید، یک حقیقت انکارناپذیر است، زمانی که ذهن درگیر چگونگی تضمین استحکام یک ساختمان و نیز تأمین خواستههایی برای آسایش و راحتی است، برای رسیدن به هدفی متعالیتر از تأمین نیازهای صرفاً کارکردی برانگیخته میشود و آماده میگردد تا توانایی های شاعرانهای را به معرض نمایش گذارد که ما را برمیانگیزانند و به ما لذت و سرور میبخشند. او به عنوان یکی از اولین پیشگامان معماری مدرن و سبک بین المللی مشهور است.
لویی کان (Louis Kahn) معماری وجود خارجی ندارد. تنها اثر معماری است که وجود دارد. معماری در ذهن موجود است. شخصی که یک کار معماری انجام میدهد، در حقیقت آن را به روح معماری عرضه میکند روحی که سبک نمیشناسد، تکنیک نمی شناسد، متد نمیشناسد و تنها منتظر آن است که خود را به معرض نمایش بگذارد. بدین ترتیب معماری تجسم واقعیات غیر قابل سنجش میباشد. در آثار کان تجریبات معماری مدرن، الهامات کلاسیسم یونان و معماری قرون وسطی، معماری اسلامی و حتی آکادمیسم قرن ۱۹ اروپا را میتوان دید. در اکثریت کارها تحت تاثیر مکتب بوزار بود و در کارهای او یک نوع نگرشی به تاریخ است و به خاطر همین او را به پست مدرنهای تاریخگرا نزدیک حس میکنیم.
سرنیکولاس پوزنر (Sir Nikolaus Pevsner) آلونک چتری دوچرخه یک ساختمان است و کلیسای لینکلن (Lincoln Cathedral) نمونهای از معماری میباشد. تقریباً هر چیزی که فضا را به میزان کافی برای انسان محصور میکند تا آدمی به درون آن نقل مکان کند، یک ساختمان است. اصطلاح معماری تنها ساختمانهایی را در برمیگیرد که با هدف برخورداری از جاذبه زیبایی شناسانه طراحی شدهاند.
اتین لویی بوله (Etienne-Louis Boullee) معماری چیست؟ آیا من آن را همسو با ویتروویوس به عنوان هنر ساختمان تعریف خواهم کرد؟ نه. این تعریف دارای یک اشکال اساسی است. انسان برای ساختن باید از تصور خود استفاده کند. نیاکان ما کاشانهشان را تنها پس از اینکه شکل آن را تصور میکردند، می ساختند. این فرآورده ذهنی و خلاقیت هست که معماری را تشکیل میدهد، اینک ما میتوانیم آن را به عنوان هنر تولید هر نوع ساختمان و به حد کمال رساندن آن تعریف کنیم. بدین ترتیب هنر ساختمان تنها یک هنر ثانوی است که به نظر میرسد برای نامیدن بخش علمی معماری مناسب باشد.
لودویگ میس فن در روهه معماری میدان جنگ واقعی روح است و او از استادان پیشرو در معماری مدرن شناخته میشود.
نورمن فاستر معماری بیان ارزشها است، شیوه ساخت و ساز ما تجلی سبک زندگی ماست. معماری بخشی از نیاز مردم است. ساختمان هایی که به خوبی معماری شده اند، زمانی که هوا سرد است ما را گرم نگه میدارند. آن ها از ما در مقابل عوامل خطرناک بیرونی محافظت می کنند و از نظر روحی احساس خوبی در ما به وجود می آورند. آن ها باعث می شوند درونشان احساس شادی و آرامش کنیم. در کنار همه این تعاریف معماری یک موضوع اجتماعی نیز می باشد. او از پیشگامان سبک مدرنیسم در معماری و از پیشگامان معماری سبز یا معماری پایدار می باشد.
پیتر آیزنمن معماری قطعا یک حرکت سیاسی است. آثار حرفهایآیزنمن در قالب فرمگرایی، دیکانستراکشن، آوانگارد متأخر، مدرن متعالی یا متأخر و دیگر گرایشها همچون فولدینگ به حساب می آید.
زاها حدید معماران باید جلوتر از بقیه باشند تا آنچه رخ خواهد داد را پیشبینی کنند. اکثر کارهای او از سبک دیکانستراکشن و فولدینگ پیروی می کند
رم کولهاس معماری یک تلاش پیچیده ی همه جانبه است. این که تمام نیروهای لازم برای اجرای یک پروژه در یک زمان موجود باشد تقریبا محال است. یک ساختمان از دو بخش ساخته شده است، یک بخش که توسط سازنده آن تصور می شود و دیگری زندگی که در داخل آن جریان می یابد و این دو بخش هرگز شبیه هم نیستند. کولهاس از معمارانی است که در زمان پی ریزی تفکرات مکتب فولدینگ شروع به کار و فعالیت حرفهای خود را آغاز کرد.
فرانک لوید رایت (Frank Liyod Wright) پزشک می تواند خطاهای خود را دفن کند، اما معمار نمی تواند به ببینده خود بگوید این خطا را نبین. او به سبک ارگانیک شهرت دارد.
رنزو پیانو (Renzo Piano) معماری شغل پر خطری است. اگر نویسنده ای کتاب بدی بنویسد، مردم آن را نمی خوانند. اما اگر معمار کار نه چندان خوب ارائه دهد برای صد سال نام بدی از خود به جای گذاشته است. او را بیشتر به سبب خلق آثار برجستهای به سبک هایتک میشناسند.