مختصری درباره ی مفاهیم معماری از منظر معماران بزرگ جهان

در این نوشته ابتدا نگاه معماران بزرگ به معماری و سبکشان بیان میشود و سپس به بررسی معماری در ادیان مختلف پرداخته می شود.

ویلیام موریس (William Morris) معماری شامل تمام محیط فیزیکی است که زندگی بشری را احاطه می‎کند و تا زمانی که عضوی از اجتماع متمدن هستیم، نمی‎توانیم از معماری خارج شویم، زیرا معماری عبارت است از مجموعه تغییرات و تبدیلات مثبتی که هماهنگ با احتیاجات بشر روی سطح زمین ایجاد شده است و تنها صحراهای دست نخورده از آن مستثنی هستند.

 جان راسکین (John Ruskin) تعریف درست معماری بطوریکه آن را از یک مجسمه متمایز کند، عبارت است از هنر طراحی مجسمه برای یک مکان خاص و جانمایی آن در آنجا بر اساس مناسب‎ترین اصول ساختمان.

 آدولف لوس (Adolf Loss) زمانی که ما با یک تپه و توده خاک به طول شش فوت و عرض سه فوت در جنگل روبرو می‎شویم که با استفاده از بیل به شکل یک هرم روی هم انباشته شده است، به فکر فرو می‎رویم و چیزی در درون ما می‎گوید: اینجا کسی دفن شده است. آن توده خاک معماری است. او یکی از نظریه پردازان در حوزه ی معماری مدرن می باشد

 لوکوربوزیه (Le Corbusier)  اینکه معماری در لحظه‎ای از خلاقیت بوجود می‎آید، یک حقیقت انکارناپذیر است، زمانی که ذهن درگیر چگونگی تضمین استحکام یک ساختمان و نیز تأمین خواسته‎هایی برای آسایش و راحتی است، برای رسیدن به هدفی متعالی‎تر‎ از تأمین نیازهای صرفاً کارکردی برانگیخته می‎شود و آماده می‎گردد تا توانایی های شاعرانه‎ای را به معرض نمایش گذارد که ما را برمی‎انگیزانند و به ما لذت و سرور می‎بخشند.  او به عنوان یکی از اولین پیشگامان معماری مدرن و سبک بین المللی مشهور است.

لویی کان (Louis Kahn)  معماری وجود خارجی ندارد. تنها اثر معماری است که وجود دارد. معماری در ذهن موجود است. شخصی که یک کار معماری انجام می‎دهد، در حقیقت آن را به روح معماری عرضه می‎کند روحی که سبک نمی‎شناسد، تکنیک نمی شناسد، متد نمی‎شناسد و تنها منتظر آن است که خود را به معرض نمایش بگذارد. بدین ترتیب معماری تجسم واقعیات غیر قابل سنجش می‎باشد. در آثار کان تجریبات معماری مدرن، الهامات کلاسیسم یونان و معماری قرون وسطی، معماری اسلامی و حتی آکادمیسم قرن ۱۹ اروپا را می‌توان دید. در اکثریت کارها تحت تاثیر مکتب بوزار بود و در کارهای او یک نوع نگرشی به تاریخ است و به خاطر همین او را به پست مدرن‌های تاریخ‌گرا نزدیک حس می‌کنیم.

سرنیکولاس پوزنر (Sir Nikolaus Pevsner)  آلونک چتری دوچرخه یک ساختمان است و کلیسای لینکلن (Lincoln Cathedral) نمونه‎ای از معماری می‎باشد. تقریباً هر چیزی که فضا را به میزان کافی برای انسان محصور می‎کند تا آدمی به درون آن نقل مکان کند، یک ساختمان است. اصطلاح معماری تنها ساختمان‎هایی را در برمی‎گیرد که با هدف برخورداری از جاذبه زیبایی ‎شناسانه طراحی شده‎اند.

اتین لویی بوله (Etienne-Louis Boullee)  معماری چیست؟ آیا من آن را همسو با ویتروویوس به عنوان هنر ساختمان تعریف خواهم کرد؟ نه. این تعریف دارای یک اشکال اساسی است. انسان برای ساختن باید از تصور خود استفاده کند. نیاکان ما کاشانه‎شان را تنها پس از اینکه شکل آن را تصور می‎کردند، می ساختند. این فرآورده ذهنی و خلاقیت هست که معماری را تشکیل می‎دهد، اینک ما می‎توانیم آن را به عنوان هنر تولید هر نوع ساختمان و به حد کمال رساندن آن تعریف کنیم. بدین ترتیب هنر ساختمان تنها یک هنر ثانوی است که به نظر می‎رسد برای نامیدن بخش علمی معماری مناسب باشد.

لودویگ میس فن در روهه  معماری میدان جنگ واقعی روح است و او از استادان پیشرو در معماری مدرن شناخته می‌شود.

نورمن فاستر معماری بیان ارزشها است، شیوه ساخت و ساز ما تجلی سبک زندگی ماست. معماری بخشی از نیاز مردم است. ساختمان هایی که به خوبی معماری شده اند، زمانی که هوا سرد است ما را گرم نگه میدارند. آن ها از ما در مقابل عوامل خطرناک بیرونی محافظت می کنند و از نظر روحی احساس خوبی در ما به وجود می آورند. آن ها باعث می شوند درونشان احساس شادی و آرامش کنیم. در کنار همه این تعاریف معماری یک موضوع اجتماعی نیز می باشد. او از پیشگامان سبک مدرنیسم در معماری و از پیشگامان معماری سبز یا معماری پایدار می باشد.

پیتر آیزنمن معماری قطعا یک حرکت سیاسی است. آثار حرفه‌ای‌آیزنمن در قالب فرم‌گرایی، دی‌کانستراکشن، آوانگارد متأخر، مدرن متعالی یا متأخر و دیگر گرایش‌ها همچون فولدینگ به حساب می آید.

زاها حدید معماران باید جلوتر از بقیه باشند تا آنچه رخ خواهد داد را پیش‌بینی کنند. اکثر کارهای او از سبک دیکانستراکشن و فولدینگ پیروی می کند

رم کولهاس معماری یک تلاش پیچیده ی همه جانبه است. این که تمام نیروهای لازم برای اجرای یک پروژه در یک زمان موجود باشد تقریبا محال است. یک ساختمان از دو بخش ساخته شده است، یک بخش که توسط سازنده آن تصور می شود و دیگری زندگی که در داخل آن جریان می یابد و این دو بخش هرگز شبیه هم نیستند. کولهاس از معمارانی است که در زمان پی ریزی تفکرات مکتب فولدینگ شروع به کار و فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد.

فرانک لوید رایت (Frank Liyod Wright) پزشک می تواند خطاهای خود را دفن کند، اما معمار نمی تواند به ببینده خود بگوید این خطا را نبین. او به سبک ارگانیک شهرت دارد.

رنزو پیانو (Renzo Piano) معماری شغل پر خطری است. اگر نویسنده ای کتاب بدی بنویسد، مردم آن را نمی خوانند. اما اگر معمار کار نه چندان خوب ارائه دهد برای صد سال نام بدی از خود به جای گذاشته است. او را بیشتر به سبب خلق آثار برجسته‌ای به سبک هایتک می‌شناسند.

منبع  وبسایت خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

78 + = 81

فهرست