مختصری درباره ی مفاهیم معماری از منظر معماران بزرگ جهان

در این نوشته ابتدا نگاه معماران بزرگ به معماری و سبکشان بیان میشود و سپس به بررسی معماری در ادیان مختلف پرداخته می شود.

ويليام موريس (William Morris) معماري شامل تمام محيط فيزيکی است که زندگی بشری را احاطه می‎کند و تا زمانی که عضوی از اجتماع متمدن هستيم، نمی‎توانيم از معماری خارج شويم، زيرا معماری عبارت است از مجموعه تغييرات و تبديلات مثبتی که هماهنگ با احتياجات بشر روی سطح زمين ايجاد شده است و تنها صحراهای دست نخورده از آن مستثنی هستند.

 جان راسکين (John Ruskin) تعريف درست معماری بطوريکه آن را از يک مجسمه متمايز کند، عبارت است از هنر طراحی مجسمه برای يک مکان خاص و جانمايی آن در آنجا بر اساس مناسب‎ترين اصول ساختمان.

 آدولف لوس (Adolf Loss) زماني که ما با يک تپه و توده خاک به طول شش فوت و عرض سه فوت در جنگل روبرو می‎شويم که با استفاده از بيل به شکل يک هرم روی هم انباشته شده است، به فکر فرو می‎رويم و چيزی در درون ما مي‎گويد: اينجا کسی دفن شده است. آن توده خاک معماری است. او یکی از نظریه پردازان در حوزه ی معماری مدرن می باشد

 لوکوربوزيه (Le Corbusier)  اينکه معماری در لحظه‎ای از خلاقيت بوجود مي‎آيد، يک حقيقت انکارناپذير است، زمانی که ذهن درگير چگونگی تضمين استحکام يک ساختمان و نيز تأمين خواسته‎هايی برای آسايش و راحتي است، براي رسيدن به هدفي متعالی‎تر‎ از تأمين نيازهای صرفاً کارکردی برانگيخته می‎شود و آماده مي‎گردد تا توانايی های شاعرانه‎ای را به معرض نمايش گذارد که ما را برمی‎انگيزانند و به ما لذت و سرور می‎بخشند.  او به عنوان یکی از اولین پیشگامان معماری مدرن و سبک بین المللی مشهور است.

لويي کان (Louis Kahn)  معماری وجود خارجی ندارد. تنها اثر معماری است که وجود دارد. معماری در ذهن موجود است. شخصی که يک کار معماری انجام می‎دهد، در حقيقت آن را به روح معماری عرضه می‎کند روحی که سبک نمی‎شناسد، تکنيک نمی شناسد، متد نمی‎شناسد و تنها منتظر آن است که خود را به معرض نمايش بگذارد. بدين ترتيب معماری تجسم واقعيات غير قابل سنجش مي‎باشد. در آثار کان تجریبات معماری مدرن، الهامات کلاسیسم یونان و معماری قرون وسطی، معماری اسلامی و حتی آکادمیسم قرن ۱۹ اروپا را می‌توان دید. در اکثریت کارها تحت تاثیر مکتب بوزار بود و در کارهای او یک نوع نگرشی به تاریخ است و به خاطر همین او را به پست مدرن‌های تاریخ‌گرا نزدیک حس می‌کنیم.

سرنيکولاس پوزنر (Sir Nikolaus Pevsner)  آلونک چتری دوچرخه يک ساختمان است و کليسای لينکلن (Lincoln Cathedral) نمونه‎اي از معماری مي‎باشد. تقريباً هر چيزي که فضا را به ميزان کافی براي انسان محصور مي‎کند تا آدمي به درون آن نقل مکان کند، يک ساختمان است. اصطلاح معماری تنها ساختمان‎هايی را در برمي‎گيرد که با هدف برخورداری از جاذبه زيبایی ‎شناسانه طراحی شده‎اند.

اتين لويي بوله (Etienne-Louis Boullee)  معماری چيست؟ آيا من آن را همسو با ويتروويوس به عنوان هنر ساختمان تعريف خواهم کرد؟ نه. اين تعريف داراي يک اشکال اساسی است. انسان برای ساختن بايد از تصور خود استفاده کند. نياکان ما کاشانه‎شان را تنها پس از اينکه شکل آن را تصور می‎کردند، می ساختند. اين فرآورده ذهنی و خلاقيت هست که معماری را تشکيل می‎دهد، اينک ما می‎توانيم آن را به عنوان هنر توليد هر نوع ساختمان و به حد کمال رساندن آن تعريف کنيم. بدين ترتيب هنر ساختمان تنها يک هنر ثانوی است که به نظر می‎رسد برای ناميدن بخش علمی معماری مناسب باشد.

لودویگ میس فن در روهه  معماری میدان جنگ واقعی روح است و او از استادان پیشرو در معماری مدرن شناخته می‌شود.

نورمن فاستر معماری بیان ارزشها است، شیوه ساخت و ساز ما تجلی سبک زندگی ماست. معماری بخشی از نیاز مردم است. ساختمان هایی که به خوبی معماری شده اند، زمانی که هوا سرد است ما را گرم نگه میدارند. آن ها از ما در مقابل عوامل خطرناک بیرونی محافظت می کنند و از نظر روحی احساس خوبی در ما به وجود می آورند. آن ها باعث می شوند درونشان احساس شادی و آرامش کنیم. در کنار همه این تعاریف معماری یک موضوع اجتماعی نیز می باشد. او از پیشگامان سبک مدرنیسم در معماری و از پیشگامان معماری سبز یا معماری پایدار می باشد.

پیتر آیزنمن معماری قطعا یک حرکت سیاسی است. آثار حرفه‌ای‌آیزنمن در قالب فرم‌گرایی، دی‌کانستراکشن، آوانگارد متأخر، مدرن متعالی یا متأخر و دیگر گرایش‌ها همچون فولدینگ به حساب می آید.

زاها حدید معماران باید جلوتر از بقیه باشند تا آنچه رخ خواهد داد را پیش‌بینی کنند. اکثر کارهای او از سبک دیکانستراکشن و فولدینگ پیروی می کند

رم کولهاس معماری یک تلاش پیچیده ی همه جانبه است. این که تمام نیروهای لازم برای اجرای یک پروژه در یک زمان موجود باشد تقریبا محال است. یک ساختمان از دو بخش ساخته شده است، یک بخش که توسط سازنده آن تصور می شود و دیگری زندگی که در داخل آن جریان می یابد و این دو بخش هرگز شبیه هم نیستند. کولهاس از معمارانی است که در زمان پی ریزی تفکرات مکتب فولدینگ شروع به کار و فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد.

فرانک لوید رایت (Frank Liyod Wright) پزشک می تواند خطاهای خود را دفن کند، اما معمار نمی تواند به ببینده خود بگوید این خطا را نبین. او به سبک ارگانیک شهرت دارد.

رنزو پیانو (Renzo Piano) معماری شغل پر خطری است. اگر نویسنده ای کتاب بدی بنویسد، مردم آن را نمی خوانند. اما اگر معمار کار نه چندان خوب ارائه دهد برای صد سال نام بدی از خود به جای گذاشته است. او را بیشتر به سبب خلق آثار برجسته‌ای به سبک هایتک می‌شناسند.

منبع  وبسایت خبرگزاری ایسنا

1 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست