شاید دغدغه‌ی خیلی از شما انتخاب شغل به صورت فریلنسری و کارمندی باشد. در این مقاله قصد داریم در ارتباط با سبک کاری فریلنسر و کارمندی مطالبی را ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

شغل برای شما چه مفهومی دارد؟
در زمینه‌ی کسب‌وکار و برندسازی زمانی که مسئله‌ی مدیریت کردن منابع انسانی مطرح می‌گردد، شاید اولین واژه‌‌‌ای که با آن مواجه می‌شویم «شغل» است. به نوعی شغل رابطه‌ای است که شخص را به یک مجموعه وصل می‌کند و بدون وجود این رابطه‌ی مشخص هیچ شخصی قبول نمی‌کند که در مجموعه همکاری کند. چرا که شغل تعیین می‌کند وظیفه‌ی یک نیروی کار در سازمان چیست و در راستای آن تعهدات شخص را به دنبال خواهد داشت. کم کم با آغاز انقلاب صنعتی «سازمان» به مفهوم و سبک مدرن شکل گرفتند. همزمان با آن مفهوم شغل و امنیت آن رنگ و بوی جدیدی گرفت: شخص متعهد می‌گردد که با مجموعه و سازمانی به صورت بلند مدت همکاری داشته باشد و تمایل دارد که این رابطه را تا حد امکان حفظ کند.

چه کسی فریلنسر است؟
Freelancer یا آزادکار در طی چند سال اخیر مطرح گردیده است. بدین معنا که یک شخص بدون اینکه به سازمان یا ارگان خاصی تعهد داشته باشد؛ فعالیتی در زمینه‌ای که تخصص دارد برای مجموعه‌های متفاوت ارائه می‌دهد. این شخص با توجه به نیاز و پروژه‌های در دسترس با کارفرمایان متعددی همکاری می‌کند. این افراد با شرکت‌ها و مجموعه‌های متفاوتی به صورت دورکاری که در غالب پروژه قابل تعریف است همکاری دارند. با گسترش کسب‌وکارها و ارائه‌ی خدمات به شکل مجازی این سبک همکاری بسیار زیاد رایج شد. در ادامه چند مورد از اصلی‌ترین ویژگی‌های این سبک کاری را به شما ارائه می‌دهیم.

ویژگی‌های سبک کاری فریلنسر
1. عدم وابستگی به موقعیت مکانی
یکی از بهترین مزیت‌های آزادکاری به نسبت سبک کاری سنتی این است که از رفت‌وآمدهای بر اساس نظم و سر ساعت معین جدا می‌شوید. مطنمئنا با حذف رفت‌وآمدها نه تنها انرژی بیشتری خواهید داشت بلکه می‌توانید هزینه‌های مالی و زمانی خود را روی پروژه‌های خود بگذارید. در هر مکان و موقعیتی که هستید می‌توانید پروژه قبول کنید. حتی از کشورهای مختلف. این ویژگی کمک می‌کند تا افراد با استقلال کاملی بتوانند محیط کار خود را انتخاب کنند و از مزیت‌ محیط‌های متفاوت بهره ببرند.

2. کافی است به فضاهای مجازی مسلط باشید.
آزادکاری به نوعی وابسته به علوم کامپیوتری، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌باشد. نیازی نیست حتما در این حوزه‌ها مدرک دانشگاهی داشته باشید. در هر سن و سالی می‌توان به کمک آموزش‌های مجموعه‌های متفاوت آن‌ها را یاد گرفت.

3. از ساختار خشک و غیر قابل انعطاف سبک سنتی آزاد شوید!
خیلی از افراد ترجیح می‌دهند در محیط منزل خود کار کنند. یکی دیگر از مزایای آزادکاری این است که از نظم و انظباط‌های اداری جدا هستید و همین مسئله کمک می‌کند که با آرامش بیشتر به فعالیت بپردازید. در این سبک افراد فارغ از هر گونه پارامتر مجموعه‌ی اداری صرفا بر اساس تخصص و مهارت خود مورد توجه سازمان‌های متفاوت قرار می‌گیرند. همچنین به راحتی می‌توانند همزمان روی چندین پروژه از مجموعه‌های متفاوت کار کنند.

در عین حال یک عیب بزرگ

اما شاید به نوعی یک عیب هم محسوب شود. چرا که موقعیت شغلی شخص در این سبک کاملا بر اساس تخصص و مهارت او تعیین می‌گردد. متاسفانه همین مساله یک رقابت بسیار دشواری برای به دست گرفتن پروژه‌ها بین افراد ایجاد می‌کند. همین موضوع باعث ایجاد تمایز در ثبات درآمد و مزایا با مدل کارمندی است. کارمندان به خاطر داشتن یک حقوق ثابت ماهیانه دغدغه‌ی چندانی ندارند. یک فریلنسر می‌تواند چندین برابر حقوق ثابت یک کارمند کار کند اما گاهی اوقات متاسفانه به کمتر از این میزان هم می‌رسد بنابراین توصیه می‌کنم اگر تا حدودی روحیه‌ی ریسک‌پذیری دارید به سمت سبک کاری فریلنسر بروید.

4. فریلنسرینگ مورد علاقه‌ی افراد درون‌گرا
افرادی که به شکل حضوری در یک مجموعه‌ای فعالیت دارند معمولا در تایم کاری با افراد زیادی باید سر و کله بزنند. به نظر من این ویژگی باعث کاهش سرعت و تمرکز در کار می‌شود. و این محیط کار بسیار مورد علاقه‌ی افراد درون‌گرا است. اما از نظر بعضی از افراد که بسیار دوست دارند ارتباط فردی داشته باشند این یک نقطه ضعف بسیار بزرگی است. البته تا حدودی از طریق ارتباط با شبکه‌های مجازی این نقطه ضعف قابل حل است.

5. از دردسرهای گرفتن مرخصی خلاص شوید!
فریلنسر با یک مدیریت زمان می‌تواند بین هر پروژه یا با ارائه‌ی پروژه زودتر از موعد از مابقی تایم خود برای مرخصی استفاده کند. اما یک کارمند باید از قبل با اشخاص دیگر حتما هماهنگی‌های لازم را داشته باشد.

6. به اختیار خود انتخاب کنید.
از دیگر مزایای فریلنسری آزادی انتخاب است. اگر به هر دلیلی کارفرما حقوق شما را به خوبی در نظر نگرفت به راحتی می‌توانید همکاری را ادامه ندهید. اگر پروژه‌ای را نمی‌توانید در زمانی تحویل دهید یا حتی تمایلی به انجام آن سبک ندارید می‌توانید نپذیرید. اما یک کارمند در هر شرایطی موظف است و تعهد دارد که کار خود را ارائه دهد. حتی اگر علاقه‌ای نداشته باشد یا اینکه بیمار باشد!

7. سبک کاری کارمندی
از رایج‌ترین سبک‌های کاری مدل کارمندی است. مدل کارمندی با وجود کارفرما، سرمایه‌گذار یا صاحب یک برند ایجاد می‌شود. در رابطه‌ی کارمندی فرد در قبال حقوق ثابت ماهیانه به صورت تمام وقت یا پاره وقت برای مجموعه یا شرکتی فعالیت دارد.

ویژگی‌های سبک کارمندی
هر شخص موقعیت متفاوتی دارد.
این افراد در عین حال که هر کدام در حوزه‌ای تخصص دارند و فعالیت می‌کنند دارای جایگاه، موقیعیت و مزیت‌های متفاوتی نسبت به یک دیگر هستند.

کارمندان باید در راستای اهداف سازمان فعالیت داشته باشند.
در سال‌های گذشته افراد این نوع سازمان‌ها کاملا وابسته به اهدافی که برای آن‌ها تعیین می‌شد فعالیت داشتند. اما در چند سال اخیر شاهد هستیم که خیلی از ارگان‌ها از سبک و چارچوب قدیمی خارج شدند و برای هر کارمندی یک مسیر رشدی ترسیم می‌کنند. به گونه‌ای که شخص در چند سال آینده از موقعیت شغلی در مجموعه خود رضایت بیشتری داشته باشد و با بکارگیری تجارب و مهارت‌های خود استقلال بیشتری داشته باشد.

استقلال و امنیت در سبک کارمندی
در این سبک کاری شخص استقلال کمتری دارد. اما شاید امنیت شغلی را در این می‌بینند که کارش ثابت است و نیازی ندارند دنبال کارفرمای جدید باشد، هر ماه سر وقت حقوق مشخصی دارند، از بیمه و مزایای دیگری برخوردارند.

نیاز به مصاحبه‌ی حضوری است.
پیش از شروع کار به عنوان یک کارمند باید حتما باید برای یک مصاحبه‌ی کاری به صورت حضوری مراجعه کنید. در صورتی که در سبک آزادکاری ارسال یک رزومه کفایت می‌کند. کارفرما با توجه به رزومه‌ و نمونه کارهایی که ارائه می‌دهید تصمیم می‌گیرد که با شما همکاری کند یا خیر.

برگذاری جلسات کاری
سبک کاری فریلنسر حضور شخص دائمی نیست و معمولا نیازی به جلسه ندارد مگر اینکه برای مسئله یا موضوعی خاصی ضمن اجرای پروژه نیاز باشد که به آن توجه کنید. اما سبک کاری کارمندی گاهی اوقات لازم است ساعت‌ها در جلسات زمان و انرژی بگذارید.

کارمند میزان حقوق معینی دارد.
اگر تجربه‌ی شغل کارمندی را داشته باشید مطلع‌اید که اکثرا حقوق کارمندی ثابت است. به قول معروف آب باریکه‌ای است که می‌توان روی آن حساب باز کرد. این ویژگی برای خیلی از افراد با این دیدگاه نوعی امنیت شغلی است و بعد از مدتی شاید بتوانند آن را ارتقا دهند. اما حقوق یک فریلنسر کاملا وابسته به میزان فعالیت اوست. مطمئنا هر چه تعداد بیشتری پروژه قبول کنند حقوق بیشتری دارند.

شرایط لازم به عنوان یک کارمند دارید؟
متاسفانه اکثر شرکت‌ها قوانین خاصی برای استخدام دارند. حتما لیسانس یا فوق لیسانس مرتبط با حوزه‌ی کاری می‌خواهند. صرف نظر از اینکه این شخص شاید با پادویی در کنار افراد متخصص از همان سنین پایین تجارب بسیار بالاتری داشته باشد. گرو گذاشتن چک و سفته هم به عنوان ضمانت از دیگر دغدغه‌های بزرگ دیگر. الزاما محدوده‌ی سکونت در نزدیکی مجموعه و… از دردسرهای بزرگ استخدامی در یک مجموعه به عنوان کارمند است. در صورتی که یک فریلنسر با ارائه‌ی رزومه می‌تواند همکاری خیلی خوبی برای خود رقم بزند.

بروز اختلاف بین شما و همکاران‌تان
در سبک فریلنسری شما صرفا با یک شخص به عنوان کارفرما طرف هستید. در صورتی که در حوزه‌ی کارمندی باید سعی کنید برای داشتن یک همکاری بسیار خوب با مشتری با همکار با مدیر و … رفتار بسیار مناسبی داشته باشید.

انگیزه‌ی کاری‌ در کارمندان
هر چند که معتقدیم شخصی اگر به کار خود علاقه‌مند است باید انگیزه‌ی دونی داشته باشد، اما گاهی مواقع یکسری موارد بیرونی می‌تواند به شخص انگیزه دهد و عملکرد او را چندین برابر کند. بهتر است بگویم که از برترین مزیت‌های کارمندی به نسبت فریلنسری محرک‌های بیرونی است که می‌تواند عملکرد شخص را بهبود دهد. مسلما شخصی که منظم و طبق برنامه فعالیت دارد می‌تواند پاداش و ارتقا جایگاه داشته باشد. در صورتی که یک فریلنسر باید در اغلب اوقات به صورت خود جوش فعالیت داشته باشد.

در پایان
در این مقاله سعی کردم ویژگی حوزه‌ی کاری فریلنسری و کارمندی را خدمت شما همراهان عزیز ارائه دهیم. انتخاب هر سبک کاری نسخه‌ای نیست که بتوان برای هر شخصی تعیین کرد. کاملا وابسته به تصمیم شخصی شما دارد. حتما تیپ شخصیتی افراد، توانایی و علاقه، میزان ریسک‌پذیری و پارامترهای دیگر در این زمینه تاثیرگذار است. اما به یاد داشته باشید که فعالیت به سبک کارمندی یا فریلنسری لزوما به معنای موفقیت یا شکست شما نیست. موفقیت و پیشرفت شما بیش از هر چیزی وابسته به میزان تلاش و پشتکار شماست. با تیم قوی و حرفه‌ای کیوبش همراه باشید تا با راه‌های پیشرفت در حوزه‌ی کاری‌تان بیشتر آشنا شوید.

منتشرشده در: 9 اردیبهشت 1402 / دسته بندی ها: دسته‌بندی نشده /

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه، از تخفیف‌ها و آموزش‌های جدید مکعب و رویدادهای فعال، با خبر شو!

آموزش ببین و خودت رو ارتقا بده.